torsdag den 27. september 2007

Hvad er "pædagogens faglighed"??

Når jeg skal svare på dette spørgsmål om pædagogens faglighed, kommer jeg til at tænke på hvorfor jeg har valgt at tage uddannelsen som pædagog. Min baggrund er meget blandet, med markedsføring, salg og projektleder for IT løsninger og det har altid interesseret mig grænseløst hvad der foregår i hovedet på andre mennesker og hvorfor de har den adfærd de har og hvordan man kan ændre den til noget positivt og konstruktivt.

Jeg valgte pædagog uddannelsen da jeg holder af at arbejde med mennesker og den følelse af at man kan gøre en forskel, at man engang imellem kan lykkes at hjælpe en anden person, det er lige så stort som at flytte et bjerg.

Nu er vi på 5 semester og jeg har lært utrolig meget, også om mig selv. Men des mere jeg ved, des mere er der jeg ikke ved, og det er for mig en vigtig del af læring.

Jeg forventer at selv når jeg er færdig med pædagoguddannelsen så er livet en lang læring, der vil altid være nye ting at forstå når man arbejder med mennesker og det er jo det der er så fedt.

Pædagoguddannelsen giver mig noget faglig viden, den giver mig noget erfaring, men mest af alt lærer jeg mulighederne for at søge ny viden i forhold til udfordringer. Udfordringer vil der altid være når det er mennesker det handler om da alle er forskellige, do ser jeg at alle har en fællesnævner, nemlig integritet, værdighed og selvbestemmelse.

Mit mål er at jeg bliver bedre til at hjælpe det enkelte menneske til et godt liv og det mål slutter aldrig - og som Caspersen siger: Et godt liv, er godt for den hvis liv det er.

Ingen kommentarer: